Det regnar in

Vaknar med ett ryck av att det regnar in. Hur det är möjligt när man bor på tredje våningen av åtta reflekterar jag inte över. Jag hör ju själv hur det skvalar och rinner. Dessutom har jag varit vaken vid flera tillfällen under natten och lyssnat på nattregnet. Så hur det gått till förstår jag inte, med skvalandet är ett faktum. Slår upp ögonen och inser att jag befinner mig i soffan i vardagsrummet, och lokaliserar ljudet till hallen. Skumt! Gnuggar mig i ögonen och känner mig mer förvirrad än nånsin. Ända tills någon upplyser mig om sakernas tillstånd: ”Elida, jag kissar på mig!”, hör jag ifrån hallen. Sjutton också! Med ens minns jag allt. Jag är barnvakt! De två småtjejer på två respektive fem år som jag tidigare arbetade som barnflicka åt har tillbringat natten i min och pojkvännens fina lägenhet. Och nu står den äldsta av tjejerna, som snart ska fylla sex år, och kissar på min dyra hallmatta. ”Men”, utbrister jag matt… ”lilla vän, hade du så bråttom?”, en onödig fråga med tanke på situationen. Naturligtvis hade hon bråttom! Så bråttom att hon inte hann fram till toadörren. Tvååringen står och betraktar storasyster med stora ögon. ”Thea kissar!”. Jo, äntligen har jag också fattat det. Jag flyger upp ur soffan och kastar på mig en tröja för att skyla min nakenhet. Föser in femåringen i duschen, slänger ut hallmattan på balkongen och besvarar samtidigt tvååringens nyfikna konstateranden ”Thea kissade!”, ”Thea kissa på sig!”, ”Thea kissa där!”. Jo, det gjorde hon… ”Gör inget?”, undrar tvååringen fåordigt. ”Nej nej, det gör ingenting!”, försäkrar jag, och lovar mig själv att äta p-pillrena med större regelbundenhet i fortsättningen...

systrar


Kommentarer
Postat av: Linnea

Oj oj, vilken situation, vad gör man? Tänkte först när jag läste att det var Filip som kissade po sig, tur att det inte var so! hehe.

Postat av: Zabina

Hej kusin!
Haha, ja du.. så är det att ha småbarn ;-)
Men jag har en väldigt duktig liten kille som faktiskt bara har kissat på sig en enda gång på dagis sen han blev blöjfri. Det du! Så det kan ju faktiskt hända att du får ett barn som inte kissar på sig ;-) Hehe!
Må gott! Kram / kusin vitamin!

2007-01-19 @ 11:00:45
Postat av: Tette Merio

Hehe, ja så kan det gå! ;-)

Du skriver väldigt bra förresten, har jag sagt det förut ... Jo, det har jag nog, men det kan gott sägas igen! :-)

Kram!/Faster Tette.

2007-01-20 @ 17:28:58
URL: http://www.tettemerio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback