Insparkad!

Så var man insparkad då! Hela gårdagen, natten och morgonen har jag tillbringat på Barnens Ö tillsammans med min nya klass och en del gamla elever från Röda Korsets högskola. Jag har haft det väldigt trevligt. Vi har haft dragkamp, stövelkastning, lekt norsk fylla (ojoj, vad yr man blir av att snurra sju varv med pannan mot en pinne som sitter fast i marken! Det var inte lätt att ta sig fram till mållinjen utan att avvika från kursen, ska jag säga!), haft frågesport, ätit fin middag och sjungit roliga snapsvisor. Större delen av natten har vi tillbringat i en liten röd stuga där ett live-band underhöll och vi alla dansade efter bästa förmåga. Av mina åttio nya kurskompisar var det åtminstone sextio som följde med på insparksresan, och kanske fyrtio som också stannade över natten. Och jag har pratat med en hel del av dem, tack vare att vi hela tiden delades in i nya grupperingar. Vi var nog alla ganska bra på att mingla runt faktiskt. Kul, tycker jag!

Till middagen fick vi alla varsit häfte med festregler och snapsvisor, som jag tyckte var ganska roliga, därför kan jag inte låta bli att ge er ett smakprov:


 

Festregler:

1. Var vänlig och skriv upp din adress innan vi börjar så vi vet vart du skall sändas om du får svårt att reda ut det själv.

2. Försök till varje pris hålla födan i dig. Intagen föda återtages ej.

3. Tugga ej på duken.

4. Behåll ej ditt goda humör för dig själv, utan dela med dig.

5. Var och en äter på sin egen tallrik.

6. Kontrollera att din dryck är alkoholhaltig, om inte häll ut!

7. Nedslitande samtal, störande hickningar, rapningar mm bör föras lågmält.

8. Dörrar med ovanligt höga trösklar är fönster.

9. Om drycken känns väldigt torr och smaklös är glaset förmodligen tomt!

10. Om drycken känns lika torr och smaklös trots påfyllt glas, öppna munnen!

11. Klaga ej om du tycker festen är tråkig, du får inte roligare än du gör dig!

12. Sist men inte minst, HA KUL!


 

Spritbolaget

Melodi: Snickerboa (Emil i Lönneberga)

 

Till spritbolaget ränner jag

Och bankar på dess port.

Jag vill ha nåt som bränner bra

Och gör mig skitfull fort.

Expediten sa godda´

Hur gammal kan ni herre va?

Har du nåt leg, ditt fula drägg?

Kom hit igen när du fått skägg!

 

Nej detta var ju inte bra

Jag vill bli full ikväll

Då plötsligt en idé jag fick,

De har ju sprit på Shell!

Många flaskor stod där på rad

Så nu kan jag bli full och glad

Den röda drycken den rann ner,

Nu kan jag inte se nåt mer!

 

Inatt jag drömde

Melodi: Inatt jag drömde

 

Inatt jag drömde något som

jag aldrig drömt förut

Jag drömde det var strejk på Pripps

Och alla öl var slut

 

Jag drömde om en jättesal

Där ölen stod på rad

Jag drack sådär en hundra bärs

Och reste mig och sa:

 

Armen i vinkel

Blicken i skyn

Så var det menat Whisky å renat

Vårt mål alkohol…. SKÅL!

-för den som tål!

Och så slutligen ett par bilder på gården där vi höll till. Varsågod!

insparktvå Vackert?

insparkett Huset där vi åt.

insparktre Sovstugorna.


Kommentarer
Postat av: johanna

Dörrar med ovanligt höga trösklar är fönster.

underbart!

2007-01-29 @ 16:33:07
Postat av: Linnea

Haha det är ju inte saaaant! Det var po samma gord jag var po kollo po när jag var 7 bast! Kände igen det direkt po första fotot, trots snön. Häftigt! Jag sov i den gula stugan (var röd do) rummet direkt till vänster (intressant?). Vad bra att ni hade kul!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback