Julbryderier

Pepparkakor

Redan för två veckor sedan började vi spela jullåtar i den lilla butik i Gamla stan där jag jobbar ett par dagar i veckan. Jullåtar! "jingle bells jingle bells...", "Rudolf med röda mulen", "Det stråålar en stjärna..."
Jaha... Jag försökte hitta den rätta julstämningen. Föreställa mig snöflingor utanför fönstret och känna förväntan och glädje. Det gick inget vidare. Ute på Västerlånggatan var det höstregnigt och folktomt och långt ifrån julrusch och iver. Jag sålde några klockor som jag slog in i rödglittrigt papper och funderade samtidigt över julklappar och julgran. Det kändes inte lockande alls!
   Visserligen är det fortfarande två veckor kvar till första advent, men jag känner mig redan illamående! Det har varit en lång sommar och en märkligt kort höst, och jag är helt enkelt inte redo för julfirande! Ge mig hellre en resa till sol och bad, där jag kan få glömma allt vad skinka och pepparkakor heter! Sand mellan tårna och salta bad, hellre än lussebullar och kalle anka, tack!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback