Allvar

Nu har allvaret börjat i skolan. Anatomi, fysiologi, mikrobiologi, farmakologi... Föreläsningarna är minst sagt intensiva, och missar man fem minuter har man missat motsvarande två kapitel i boken, känns det som. Vi sitter på helspänn för att inte gå miste om något och anstränger oss till det yttersta för att hänga med i det som sägs. Människan är komplex, börjar vi förstå. Den där Gud måste ha varit en finurlig man...
Just nu läser jag in mig på nervsystemet och det endokrina systemet (som styr utsöndringen av hormon i kroppen). När jag blundar ser jag nervceller dansa framför ögonen. Och värre lär det bli.
Hur är det möjligt att människokroppen kan vara så fiffigt uträknad? Och hur i all världen har vi burit oss åt för att komma på hur det hela fungerar?! Hur kan vi veta så mycket om till exempel cellens små små små organeller? Ofattbart. Jag är fängslad.

Kommentarer
Postat av: Tette Merio

Finns det inte en överhängande risk att man får en släng av hypokondri när man pluggar till "syrra" tro?!? ;-) hehe

Kram-natti!/Tette - faster din.

Postat av: SVAR: Elida

Jo... jag gissar det, men så långt har jag inte kommit i utbildningen än! Men det kanske växer fram...

2007-04-12 @ 20:30:12
Postat av: Anonym

jag vet PRECIS vad du menar!!! Vi läser humanbiologi just nu, och ju fler föreläsningar man går på desto större ångest får man då man inser hur sjukt mkt man ska få in i huvudet till tentan. Men jag håller med dig, det är riktigt häftigt med alla samband i kroppen, att allt kan funka som det ska kan jag inte fatta! Och hur kom naturen på att det var så man skulle fungera? med alla synapser, mitokondrier, enzymer, myelinskidor, axon, benhinnor och ledvästskor... Jag är också faschinerad...

2007-04-14 @ 14:36:23
URL: http://lillstina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback