Låga batterier

Iskallt! Nu står jag inte ut med kylan och vintermörkret längre! Jag säger upp mig!

Visst är det vackert med snö, men nu vill jag byta dunjackan mot en vårjacka och stövlarna mot vårskor! Jag vill vårstäda balkongen och köpa nya växter till lägenheten. Jag vill hänga upp rena gardiner och putsa fönstren, så att solen får lättare att hitta in. Jag vill studsa upp ur sängen på morgonen och le åt solskenet. Jag vill vandra på soltorkade asfaltsgator och sticka näsan i vädret. Jag vill höra talgoxar och blåmesar. Jag vill se vårgröna gräsmattor och en och annan nyvaken tussilago. Jag vill plocka björkris och köpa färggranna påskfjädrar. Jag vill ta den långa vägen hem. Jag vill se sopbilarna sopa gatorna rena från vintersmutsig sand. Jag vill lämna vantarna hemma. Jag vill se skolbarnen plocka fram fotbollar och hopprep. Jag vill se gungställningarna fulla med glada barn. Jag vill se pensionärerna spela boule utanför höghusen. Jag vill se cyklar och kick-bikes. Jag vill att himlen ska vara blå, och att björkarna ska ha musöron. Jag vill inte ha mer kyla och mörker! Jag vägrar vantar och toppluva! Jag hatar blötsnö och kramsnö och tösnö! Jag ryser när jag ser pulkor och kälkar och snowracers, för att inte tala om alla uppstoppade stackars småbarn som vaggar fram på dagisgårdarna. Det är synd om oss nordbor. Jag fattar inte hur vi överlever, år efter år, vinter efter vinter!

… Det märkliga är att vi glömmer bort hur plågsamt det är att aldrig se solen och leva i ständigt mörker. På sommaren laddar vi batterierna, och så lever vi oss igenom ytterligare en vintersäsong. Men nu lyser min batterinivå röd! Det börjar bli bråttom!

batterier Återuppladdningsbara?


Kommentarer
Postat av: Linnea

Ja fy vad glad jag är att inte vara där, tycker ockso hemskt synd om er och kan inte försto hur man orkar med det där jobbiga varje ar. Här är det varväder varje dag, vinterjackan har akt av, löven po träden sitter fortfarande kvar sen i höstas.. Man blir glad varje dag!

Postat av: Paula

Men flicka lilla! Vad är det jag hör? Klagomål på vår underbara svenska vinter? Haha, det är klart, i storstan är det ju allt annat än mysigt, sällan snön är ren och vit!
Vi njuter i fulla drag (läs jag...) av dagligt snöfall o vita vidder! Nu är det ju sportlovsvecka o backarna är som vanligt fyllda med turister. Kommer du ihåg när ni var här o åkte skidor?

2007-02-26 @ 18:00:00
URL: http://paulaz.se
Postat av: Elida

Ja om det bara var snö skulle jag inte klaga. Men mörkret! Och alla tjocka kläder och fullproppade och försenade pendeltåg! Och ingen sol!
Jo, visst kommer jag ihåg när vi var där! Det var härligt med snön faktiskt! Men som sagt, en annan sak i stan. Och jag behöver ljus! Och sol!

2007-02-26 @ 22:08:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback