En ny bil

"Jag har bestämt mig!", utropar E när vi kommer innanför hennes ytterdörr. Hennes ögon glittrar.
"Jaså?"
"Jag ska ha en bil! Jag ska köpa mig en bil!", hon ler. "Jag vet precis vilken jag vill ha! Den ska vara så där silvergrå. En sån där liten. Varför skulle inte jag kunna köpa en bil?! Jag måste ju göra något med mitt liv! Jag kan ju inte bara sitta här och låta livet rinna iväg! Jag kan ju lika gärna ha pengarna i en bil som på banken! Eller hur?!"
"Ja, jo...", vi ler matt mot varandra och inser orimligheten. Varför?

Varför kan inte E köpa sig en liten fin bil? Svaret är ... E är 81 år och dement... Hennes liv närmar sig i våra ögon slutet. Hon har ju redan gjort allt! Eller? Hennes livslust gör oss stumma. Vi tar med henne i bilen och åker och handlar varsin glass. Hon skrattar och skojar och tackar för utflykten. Så mycket livslust och ett så ensamt och innehållslöst liv! Livet är inte rättvist.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback