Jag tänker inte bli trampad på!

Igår hade jag det jobbigt på mitt nya jobb. Jag arbetade tillsammans med en undersköterska som redan från början bestämde sig för att göra livet surt för mig. Hon frågade om jag hade arbetat inom vården tidigare, och jag svarade uppriktigt nej, vilket fick henne att sucka djupt och utbrista "Herregud!". Dessutom talade jag om för henne att det bara var min tredje arbetsdag på demensboendet. Trots detta tog hon förgivet att jag visste både vilka moment som ingick i morgonrutinerna och att jag själv skulle klara av att ta hand om tre boende, och ta dem på toaletten, byta blöjor, tvätta underliv, borsta tänder och klä på dem, för att sedan servera dem frukost och mata dem. Vid lunchen snäste hon åt mig att inte bara stå där med armarna i kors, och jag tog därför en tallrik och la upp en lagom portion fisk och potatismos. Jag frågade henne om hon lagt upp mat till I, en av tanterna, och när hon helt ignorerade min fråga gick jag med tallriken till tanten I. Jag som inte ens läst några journaler kunde omöjligt veta att tanten bara skulle äta passerad mat, och trots att undersköterskan följde mig med blicken väntade hon fem minuter innan hon kallt upplyste mig om sakernas tillstånd. På detta sätt behandlade hon mig hela dagen, men jag bestämde mig för att inte låta mig bli nedtryckt, och hade det istället ganska trevligt ihop med de små tanterna och farbröderna. Vi satt i solen på terrassen, sjöng sånger och skrattade med varandra.
Egenligen är jag inte alls förvånad över hur jag blev behandlad... Jag var snarare förvånad över att jag hade det så trevligt de två första arbetsdagarna och fick gå med en så gullig undersköterska som visade mig precis hur allting skulle göras och lät mig försöka själv. Jag hade nog förväntat mig elaka jag-vet-bäst-och-du-kan-ingenting-uskor... Vad jag inte förstår är varför? Är det bara jag som tycker att det är jättekul när man arbetar på en arbetsplats och det kommer en nyanställd som man får lära allt man kan?!

Kommentarer
Postat av: Linnea

Meh, vilken idiot. Vad pinsamt hon uppför sig, som en skolunge! Läxa upp henne ordentligt nu. Eller hoppas du inte behöver jobba mer med henne utan med andra trevliga undersköterskor. Vad duktig du är förresten som torkar tanter efter toabesök, det skulle nog inte jag klara av..

Postat av: Anna

Jag har haft samma upplevelse när jag har börjat ngt nytt jobb. Och det är fruktansvärt hemskt att de behandlar en så illa. Däremot kan man tänka på att människor som mår bra har inget behov av att trycka ner andra människor. Så antagligen är hon (undersköterskan) väldigt missnöjd med sin situation och livrädd för att du ska göra ett bättre jobb än henne! Stå på dig!!

2007-06-15 @ 17:08:24
URL: http://molnpuss.blogg.se
Postat av: Anonym

Strunta i henne! Det är mitt tips. Vissa av de ordinarie är såna kärringar, så är det bara. Man biter ihop, läser långa ramsor inne i huvudet om vad man egentligen skulle vilja säga till henne och längtar efter en dag då man ska jobba med de andra, förhoppningsvis trevliga, vikarierna. Sen blir det bättre när man inte känner sig så nollställd utan får lite flyt i jobbet med.Jag har sån tur i år,dels är det tredje året jag är där så man kan de flesta rutinerna å många av tanterna e samma som förra året (två av mina favvistanter är inte kvar dock....:( ) alla vikarier utan en är folk jag jobbat med de andra sommrarna, vilket gör att alla har rätt bra koll på vad som ska göras å ja behöver inte ta så mkt ansvar... Detta blir gött! =)hoppas allt e bra annars! puss å kram

2007-06-16 @ 18:38:08
URL: http://lillstina.blogg.se
Postat av: Anonym

Strunta i henne! Det är mitt tips. Vissa av de ordinarie är såna kärringar, så är det bara. Man biter ihop, läser långa ramsor inne i huvudet om vad man egentligen skulle vilja säga till henne och längtar efter en dag då man ska jobba med de andra, förhoppningsvis trevliga, vikarierna. Sen blir det bättre när man inte känner sig så nollställd utan får lite flyt i jobbet med.Jag har sån tur i år,dels är det tredje året jag är där så man kan de flesta rutinerna å många av tanterna e samma som förra året (två av mina favvistanter är inte kvar dock....:( ) alla vikarier utan en är folk jag jobbat med de andra sommrarna, vilket gör att alla har rätt bra koll på vad som ska göras å ja behöver inte ta så mkt ansvar... Detta blir gött! =)hoppas allt e bra annars! puss å kram

2007-06-16 @ 18:38:22
URL: http://lillstina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback