Danslösa é vi allihopa, allihopa, allihopa

Inatt har jag dansat salsa! Eller åtminstone försökt att inte trampa mina latino-partners på tårna. Jag var nämligen på en salsa-krog vid Odenplan tillsammans med skolans faddergrupp, som jag har gått med i. Vi blev bjudna på spanska drinkar och fick dansa både en och två och tre och fyrtiotre danser tillsammans med de trevliga latino-killar som samlats där.
Hur kommer det sig att vi svenskar inte längre kan dansa, fungerade vi över. Det som är så roligt! 
Kanske dags för den där salsakursen som jag har pratat om förut?

 

Våran uppgift i faddergruppen är att ta hand om de utbytesstudenter som med jämna mellanrum kommer till Sverige för att få en inblick i svensk sjukvård genom att arbeta och bo här.

Igår tog vi farväl av två elever från Skottland som redan hunnit tillbringa tre månader här. Dessutom hälsade vi två elever från Italien välkomna. De kom i söndags och ska nu stanna här fram till sommaren. Med oss var också en trevlig tjej från Norge. Vi träffades hemma hos faddergruppens ledare (skolans internationella emanuens) och åt traditionell svensk påskmat (ägg, lax, sill och tillhörande snaps) innan vi sedan fortsatte ut till salsa-krogen. Målade ägg gjorde vi också, och sjöng snapsvisor.


På måndag kommer två tjejer från Frankrike för att stanna här i tre månader. Jag är fadder till en av dem, och min uppgift är därför att fungera som hennes sociala stöd och visa henne runt i stan och se till att hon kommer tillrätta. En annan av tjejerna i faddergruppen ska ta hand om den andra fransyskan, och tillsammans med faddergruppen har vi planerat för en del utflykter i vår. Vi har bland annat tänkt åka ut och visa dem den svenska skärgården. Det ser jag fram emot.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback