Staccato

Min skrivare kan prata. Jag blir lika rädd varje gång jag ska skriva ut ett dokument och en barsk kvinnoröst plötsligt fyller lägenheten: "Utskriften-Har-Startats". I staccato. Och lika högt hoppar jag när hon sedan utbrister "Utskriften-Är-Klar". Jag kommer att tänka på en kvinna som brukar gå från vagn till vagn i pendeltåget och tigga pengar. "Kan-du-bidra-med-en-krona-Ha-en-bra-dag".  I en enda monoton harang. Hon låter som en mekanisk växeltelefonist. Likadant låter mannen i rullstol som alltid sitter på centralen och säljer bingolotto: "Bingolotter-om-det-är-nån-som-vill-ha-det-Bingolotter-om-det-är-nån-som-vill-ha-det". Jag antar att man blir monoton om man tvingas upprepa samma sak om och om igen en hel dag. Samma med gratistidningsutdelarna föresten: "Stockholm-City- - Stockholm-City--Stockholm-City", eller de som delar ut tidningen Punkt Se: "godmorgon--godmorgon-godmorgon". Det finns många monotona ljud i Stockholm.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Hahaha, vilken kul text. Kände igen alla förutom "bingolotter om det är nogon som vill ha det" eeh, vad är det för försäljningstaktik? Nej, det lär ju ingen vilja ha om de blir frogade.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback