Det osar katt

Vi håller på med ett grupparbete i skolan som handlar om rökning och hur vi som sjuksköterskor ska kunna arbeta preventivt för att förhindra att människor börjar röka. Varför känner jag mig så oengagerad och ointresserad? Är inte rökningens hälsorisker ett redan för länge sedan uttjatat ämne? Det är farligt att röka, det vet såväl rökare som ickerökare! Det argumentet håller inte. Statistik och tabeller som visar att si och så många dör av den eller den cancerformen orsakad av rökning- det räcker inte! Jag tror inte att det är information som saknas! Inte hjälper det att sätta ut en text på cigarettpaketet som krasst upplyser om att "Rökning dödar", det måste till något mer! Jag tror att det snarare handlar om att ungdomar måste känna att de kan vara med och påverka sin livssituation och skolmiljö, att de känner att livet är meningsfullt, förståeligt och hanterbart, att de trivs med sig själva och inte behöver tobaken att trösta sig med. Och andelen ungdomar som börjar röka blir allt mindre, så vi är på rätt väg! Och för dem som redan fastnat; sänk priset på nikotintuggummin och satsa mer på rökavvänjningskurser! Amen.  

image406

Kommentarer
Postat av: syster

ha ha ha!

2007-09-02 @ 19:35:16
Postat av: Tette Merio

Så sant så sant! Du är klok du Elida! Men det visste jag ju redan. :-)
Kramar!/Faster Tette.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback