Medmänsklighet

När jag stod och väntade på tåget imorse funderade jag nästan på att vända hem igen. Vädret var grått och tråkigt, och dagens föreläsningar kändes omotiverande. Tvingade mig trots allt på tåget, och väl i skolan hade jag en trevlig dag som avslutades med en föreläsning av en föredetta student på skolan. Benjamin, som han heter, hade under en av sina praktikperioder varit i Tanzania och där träffat en läkare som fick honom att inse befolkningens stora behov av fungerande glasögon. Hur ska man kunna lära sig läsa och skriva om man ingenting ser? Hur ska man klara av vardagen med dålig syn? Benjamin samlade ihop ett stort antal glasögon som han skickade till Tanzania, men insåg att behovet fortfarande var stort, så han startade en egen biståndsorganisation: I Aid Africa (www.iaidafrica.org). Organisationen skänker nyproducerade glasögon till Tanzania, där Benjamins läkarkompis ser till att de delas ut och kommer befolkningen till nytta. Vilken idé! Vilka fantastiskt engagerade människor det finns! Vilken inspirerande föreläsning!


Kommentarer
Postat av: Benjamin Grossmann

Så kul att du tyckte min föreläsning gav dig inspiration, det är just vad den var tänkt att göra!
Vårt arbete fortsätter och vi blir allt fler som hjälper till. Du verkar ju ha en naturlig talang för att skriva!, kanske du skulle kunna vara vår nästa medarbetare? Hör av dig till oss isånafall :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback