Trolltelefonnummer och andra underfundigheter enligt Lilla H och Lite-större-T

Det har varit en vild helg. Hihi. Gissa vad jag har gjort? I fredags kväll räknade jag matte (!) inför tentan i läkemedelsräkning som går av stapeln imorgon eftermiddag (fast det vågar jag nästan inte säga högt. Det var jag och matteboken, tända ljus och en stor kopp honungste).

Och igårkväll var jag barnvakt till mina älskade småtjejer Lilla H och Lite-större-T, och deras lilla kusin Treåriga F. Varken vin eller vänner eller andra äventyrligheter har det blivit den här helgen, med andra ord. Men det tycks torna upp sig till kräftskiva nästa helg, så det jämnar nog ut sig med roligheterna...

När jag skulle natta Lilla H igårkväll låg hon länge på min arm och filosoferade över livet utifrån sina sexåriga ögon.
"Elida", viskade hon ut i mörkret. "Om man sover med munnen stängd... Kan Dom-där-som-gör-hål-i-tänderna komma in då?". Hihi. Colgate släng er i väggen! Det är ju bara att stänga munnen så slipper man små Karius och Baktiusar! Visste ni inte det eller?

Och på tal om tandtroll började Lite-Större-T berätta om att hon minsann hade telefonnumret till ett troll som bor i skogen borta vid dagis. "Va?", utbrast Lilla H. Och till mig viskade hon: "Fast jag skulle nog inte vilja träffa det där trollet...". Efter en lång stunds tystnad frågade hon Lite-Större-T: "Vad är telefonnumret då?". Och Lite-större-T svarade: "Jag kommer inte riktigt ihåg, med jag tror det var noll-sex-noll-fem-två-tre-två-nånting".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback