Språkförbistringar

När E och jag stod och väntade på tunnelbanan ikväll roade vi oss med att försöka tyda de kryptiska meningar som pryder väggarna på Universitetets tunnelbanestation. Meningarna saknar kommatering och ord och bokstäver saknar mellanrum. Dessutom finns inga å, ä eller ö-prickar.
"Alla har rätt till vård", läste jag högt.
"Alla är olika inför lagen", läste E.
"Va?", frågade jag.
"Alla är olika inför lagen", upprepade E.
"VA?", utbrast jag igen. "Så kan det ju inte stå! Vadå alla är olika inför lagen? Alla är LIKA inför lagen heter det väl!" 
"Det står ju så!", påpekade E indignerat. "Titta där!"
"Haha", skrattade jag. "Det står: Alla ÄRO lika inför lagen!".
"Jaha...", sa E generat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback